Ganja, Cannabinoids Dan Kanser - Bukti Setakat Ini

Sejak akhir-akhir ini heboh diperkatakan dimedia-media sosial tentang cadangan untuk menghalalkan penggunaan ganja di Malaysia yang dicadangkan oleh seorang Ahli Parlimen Belia di negara ini. Terdapat pandangan yang menolak namun ada juga segelintir yang menyokong usaha ini. Rata-rata yang menyokong adalah dari kalangan remaja dan belia. Pelbagai alasan digunakan bagi menjustifikasikan pandangan mereka dan alasan yang paling banyak digunakan adalah ianya mempunyai potensi untuk tujuan perubatan terutama dalam merawat kanser.

Memandangkan kurangnya kajian yang dijalankan di Malaysia tentang perkara ini, penulis telah membuat penyelidikan sendiri menggunakan internet dan menemui satu post internet yang terperinci dalam menjawab isu penggunaan ganja dalam merawat kanser. Penulis telah mengambil inisiatif untuk menterjemahkan artikel berkenaan supaya setiap yang membacanya dapat menilai sendiri penggunaan ganja dalam merawat kanser. Penghargaan kepada Cancer Research UK atas artikel yang dikeluarkan.

Pautan ke artikel asal boleh klik pada link:
http://scienceblog.cancerresearchuk.org/2012/07/25/cannabis-cannabinoids-and-cancer-the-evidence-so-far/


Ganja, Cannabinoids Dan Kanser - Bukti Setakat Ini

Ganja telah lama digunakan untuk perubatan dan juga tujuan rekreasi.

Beberapa topik mencetuskan banyak perdebatan di media sosial
Oleh itu, perbincangan fokus telah dipecah kepada beberapa tajuk:

Post ini adalah agak panjang, tetapi boleh dirumuskan dengan mengatakan bahawa pada masa ini tidak ada bukti yang mencukupi untuk membuktikan bahawa cannabinoids - sama ada semula jadi atau sintetik - berkesan dalam merawat kanser pada pesakit, walaupun penyelidikan sedang dijalankan di seluruh dunia.
Sekiranya anda terbaca artikel di internet tentang hal itu - tidak, kerajaan AS telah tidak "hanya mengesahkan ganja membunuh kanser",
Teruskan membaca untuk mendapatkan gambaran penuh.
Apakah cannabinoids dan bagaimana ia berfungsi?
" Cannabinoids " adalah istilah umum yang meliputi keluarga bahan kimia kompleks (semula jadi dan buatan manusia) yang mengunci reseptor cannabinoid - molekul protein pada permukaan sel-sel.
Manusia telah menggunakan tumbuh-tumbuhan ganja untuk tujuan perubatan dan rekreasi untuk beribu-ribu tahun, tetapi cannabinoids itu sendiri pertama kali diekstrak daripada tumbuhan ganja pada tahun 1940-an. Struktur bahan aktif utama tumbuhan ganja - delta-9 tetrahydrocannabinol (THC) - ditemui pada  tahun 60-an. Hanya pada akhir 1980-an penyelidik menemui reseptor cannabinoid yang pertama, diikuti tidak lama selepas itu penemuan bahawa kita mencipta bahan kimia hampir serupa dengan cannabinoid dalam badan kita sendiri, yang dikenali sebagai endocannabinoids .

Reseptor CB1 dan CB2. 
Kita mempunyai dua jenis reseptor cannabinoid utama, CB1 dan CB2, yang terdapat di lokasi yang berbeza dan melakukan perkara-perkara yang berbeza. CB1 kebanyakannya ditemui pada sel-sel dalam sistem saraf, termasuk kawasan-kawasan tertentu otak dan hujung saraf di seluruh badan, manakala reseptor CB2 kebanyakannya ditemui dalam sel-sel daripada sistem imun. Oleh kerana lokasi mereka di dalam otak, ia diandaikan bahawa reseptor CB1 bertanggungjawab kepada rasa 'high' (dikenali sebagai kesan psikoaktif) akibat daripada menggunakan ganja.
Terdapat juga keluarga ketiga reseptor cannabinoid, yang dikenali sebagai GPR, di mana jenis utama adalah GPR55 . Kurang diketahui tentang reseptor ini, tetapi penyelidik sedang mengkaji ia untuk melihat jika mereka boleh membawa kepada pendekatan yang berkesan untuk merawat kanser.
Sejak beberapa dekad yang lalu saintis telah mendapati bahawa endocannabinoids dan reseptor cannabinoid terlibat dalam pelbagai kefungsian dalam badan kita, termasuk membantu untuk mengawal otak dan aktiviti saraf (termasuk memori dan sakit), metabolisme tenaga, fungsi jantung, sistem imun dan juga pembiakan. Kerana sifat molekul ini, ia dikaitkan dengan pelbagai jenis penyakit, dari kanser kepada penyakit neurodegenerative.
Bolehkah cannabinoids merawat kanser?
Tidak syak lagi bahawa cannabinoids - kedua-dua asli dan tiruan - adalah molekul biologi yang menarik. Beratus-ratus saintis di seluruh dunia sedang menyiasat potensinya dalam kanser dan penyakit-penyakit lain - serta kemudaratan yang boleh wujud - membawa bersama-sama di bawah organisasi utama The International Cannabinoid Research Society.
Penyelidik mula melihat sifat-sifat anti-kanser cannabinoids sejak tahun 1970-an, dan ratusan kertas kerja saintifik melibatkan cannabinoids dan kanser telah diterbitkan sejak itu. Seminar Wellcome Witness juga bacaan menarik untuk penggemar sejarah ganja dalam perubatan, termasuk kelainan saintifik, politik dan undang-undang.
Jurnal saintifik Nature juga telah menerbitkan sisipan tambahan yang mengandungi beberapa artikel kajian mengenai pelbagai aspek ganja. Ia adalah percuma untuk diakses dan bernilai untuk dibaca.
Tetapi mendakwa bahawa badan kajian pra-klinikal ini adalah bukti kukuh bahawa ganja atau cannabinoids boleh menyembuhkan kanser adalah sangat mengelirukan kepada pesakit dan keluarga mereka, dan membina gambaran palsu berkenaan dengan keadaan kemajuan dalam bidang ini. Sebagai contoh, kami telah melihat pada lebih daripada 30 kertas kerja saintifik yang sering mendakwa "bukti kukuh" bahawa ganja menyembuhkan pelbagai jenis kanser 

 Mari kita lihat lebih dekat pada bukti berkenaan.
 Penyelidikan makmal
Hampir semua kajian saintifik menyiasat sama ada cannabinoids boleh merawat kanser telah dilakukan dengan menggunakan sel-sel kanser yang dibiak di dalam makmal atau haiwan. Adalah penting untuk berhati-hati apabila membandingkan keputusan ini dengan pesakit hidup sebenar, yang cenderung untuk menjadi lebih kompleks daripada Petri dish atau tikus makmal.
Hampir semua kajian ke cannabinoids dan kanser setakat ini telah dilakukan di makmal.
Melalui banyak eksperimen terperinci, diringkaskan dalam artikel terkini di dalam jurnal Nature Reviews Cancer , ahli-ahli sains telah menemui bahawa pelbagai cannabinoids (semula jadi dan sintetik) mempunyai pelbagai kesan di makmal, termasuk:

  • Mencetuskan kematian sel, melalui mekanisme   dipanggil apoptosis
  • Menghentikan sel daripada berpecah
  • Mencegah salur darah baru daripada tumbuh menjadi tumor
  • Mengurangkan peluang sel-sel kanser merebak ke seluruh tubuh, dengan menghentikan sel-sel daripada bergerak atau menyerang tisu jiran
  • Mempercepatkan ‘mesin pelupusan sisa’ dalaman sel - Proses yang dikenali sebagai autophagy - yang boleh membawa kepada kematian sel
Semua kesan ini dipercayai disebabkan oleh cannabinoids mengunci ke atas CB1 dan CB2 reseptor cannabinoid. Ia juga kelihatan seperti cannabinoids boleh memberi kesan ke atas sel-sel kanser yang tidak melibatkan reseptor cannabinoid, walaupun ia tidak jelas apa yang berlaku di sana.
Setakat ini, hasil yang terbaik dalam makmal atau haiwan makmal datang dari menggunakan gabungan THC yang sangat tulen dan cannabidiol (CBD) , cannabinoid yang ditemui terdapat dalam tumbuhan ganja yang membalikkan kesan psikoaktif THC. Tetapi penyelidik juga mendapati hasil yang positif menggunakan cannabinoids sintetik seperti molekul yang dipanggil JWH-133 .
Ia bukan semua berita baik, kerana ada juga bukti bahawa cannabinoids boleh juga mempunyai kesan yang tidak diingini pada kanser.
Sebagai contoh, sesetengah penyelidik telah mendapati bahawa walaupun dos yang tinggi THC boleh membunuh sel-sel kanser, ia juga merosakkan sel-sel saluran darah utama, walaupun ini boleh membantu kesan anti-kanser mereka dengan menghalang saluran darah berkembang menjadi tumor. Dan di bawah sesetengah keadaan, cannabinoids sebenarnya boleh menggalakkan sel-sel kanser untuk berkembang, atau mempunyai kesan yang berbeza bergantung kepada dos dan tahap reseptor cannabinoid hadir pada sel-sel kanser.
Pengkaji lain juga menemui bahawa dengan mengaktifkan reseptor CB2 sebenarnya boleh mengganggu keupayaan sistem imun untuk mengenali dan memusnahkan sel-sel tumor, walaupun beberapa saintis mendapati bahawa cannabinoids sintetik tertentu boleh meningkatkan pertahanan imun terhadap kanser.
Tambahan pula, sel-sel kanser boleh membangunkan rintangan untuk cannabinoids dan mula berkembang semula, walaupun ini boleh mendapat pusingan dengan menyekat laluan molekul tertentu dalam sel-sel yang dikenali sebagai ALK.
Namun lebih banyak penyelidikan menunjukkan bahawa menggabungkan cannabinoids dengan ubat kemoterapi yang lain boleh menjadi satu pendekatan yang lebih berkesan. Idea ini disokong oleh eksperimen makmal menggabungkan cannabinoids dengan ubat-ubatan lain yang termasuk gemcitabine dan temozolomide .
Seperti yang dijangkakan, apabila kajian tentang ganja atau cannabinoids dikeluarkan ia menjadi perdebatan hangat di media sosial. Tetapi sering kajian yang ditonjolkan adalah tidak realistik dan tidak mencerminkan hasil kajian yang dilakukan. Sebagai contoh, kajian ini daripada penyelidik di University of East Anglia telah dilakukan dengan menggunakan sel-sel kanser berkembang di makmal atau dipindahkan ke dalam tikus, untuk cuba memahami mengapa tahap yang berbeza THC tulen seolah-olah mempunyai kesan yang berbeza pada sel-sel kanser - sesuatu yang telah perhatikan daripada eksperimen sebelumnya pada cannabinoids dan sel-sel kanser.
Para penyelidik mendapati bahawa THC seolah-olah bekerja melalui dua molekul yang berbeza reseptor akan datang bersama-sama - CB2 dan GPR55 - dan bahawa dos yang tinggi memperlahankan pertumbuhan sel-sel kanser manakala dos yang rendah tidak. Jadi mereka beranggapan bahawa mereka bentuk ubat-ubatan yang memastikan reseptor datang bersama-sama dengan cara yang betul untuk membunuh sel-sel kanser boleh menjadi cara yang baik untuk memanfaatkan potensi cannabinoids untuk merawat kanser dengan cara yang lebih berkesan.
Tetapi sementara ia adalah satu kertas saintifik yang menarik dan membantu untuk memberi penerangan tentang molekul yang menjadi asas bagaimana sesetengah sel kanser boleh bertindak balas kepada cannabinoids, dan boleh menunjukkan cara-cara untuk membuat ubat-ubatan cannabinoid yang lebih berkesan pada masa akan datang, ia walaubagaimanapun tidak menyatakan bahawa cannabis boleh merawat secara efektif pesakit kanser pada masa ini.
Terdapat senarai panjang kertas kerja saintifik yang beredar di pelbagai laman web yang mendakwa bahawa mereka "membuktikan" bahawa "ganja memulihkan" pelbagai jenis kanser. Hampir semua kerja-kerja ini telah dilakukan dalam sel-sel yang dibiak di makmal atau dalam model haiwan dan sudah tentu tidak "membuktikan" bahawa ganja atau cannabinoids boleh menyembuhkan kanser pada pesakit.

Penyelidikan klinikal
Tetapi itu makmal - apa mengenai penyelidikan klinikal yang melibatkan pesakit kanser? Keputusan telah diterbitkan daripada hanya satu percubaan klinikal ujian sama ada cannabinoids boleh merawat kanser pada pesakit, yang diketuai oleh Dr Manuel Guzman dan pasukannya di Sepanyol. Sembilan orang dengan, terminal glioblastoma multiforme peringkat advanced - satu tumor otak agresif - diberikan THC sangat tulen melalui tiub terus ke dalam otak mereka.
lapan dari sembilan pesakit kanser berkenaan menunjukkan beberapa jenis tindak balas kepada rawatan, dan satu sebarang respons. Semua pesakit meninggal dunia dalam tempoh setahun, seperti yang dijangkakan bagi individu dengan kanser peringkat akhir.
Hasil daripada kajian ini menunjukkan bahawa THC diberikan dengan cara ini adalah selamat dan tidak menyebabkan kesan sampingan yang ketara. Namun, oleh kerana ini adalah satu percubaan peringkat awal, tanpa kumpulan kawalan, ia adalah mustahil untuk mengatakan bahawa THC membantu untuk melanjutkan kehidupan mereka dan ia sudah tentu tidak menyembuhkan, keputusan percubaan menunjukkan bahawa cannabinoids adalah wajar untuk dilaksanakan ujian klinikal.
Terdapat juga laporan kes yang diterbitkan mengenai seorang gadis berusia 14 tahun dari Kanada yang dirawat dengan ekstrak ganja (juga dirujuk sebagai "minyak hem"), tetapi terdapat maklumat terhad yang boleh diperolehi melalui hanyai satu kajian kes yang dirawat dengan pelbagai campuran cannabinoids. Lebih banyak contoh kes dengan data terperinci diperlukan untuk memberi gambaran yang lebih menyeluruh tentang apa yang berlaku.
Anekdot yang tidak disahkan tentang 'penawar' melakukan sedikit untuk membantu kemajuan ke arah rawatan yang lebih berkesan untuk pesakit pada skala yang lebih luas - walaupun ia berjaya diterbitkan dalam akhbar-akhbar, ia bukan bukti saintifik yang kukuh. Dalam usaha untuk membina asas bukti yang kukuh yang mungkin menyokong penggunaannya di masa hadapan untuk pembiayaan atau ujian klinikal adalah penting untuk mengumpul maklumat terperinci secara bersama tentang kes-kes individu.
Di UK, Dr Wai Liu di Universiti St George mengkaji penggunaan ganja dan cannabinoids untuk merawat kanser. Anda boleh membaca tentang beberapa kerja baru-baru ini di sini . Dia gembira untuk mengumpul cerita individu dari pesakit UK, dan boleh dihubungi melalui e-mel . Di Amerika Syarikat, Pejabat Komplementari dan Rawatan Alternatif Kancer mengumpulkan cerita yang sama untuk Siri Kajian Kes Terbaik mereka 
Segelintir ujian klinikal lain cannabinoids kini sedang ditubuhkan. Kami membantu untuk menyokong hanya dua ujian UK cannabinoids untuk merawat kanser, melalui kami Network Experimental Medicine Cancer Centre (ECMC) dibiayai oleh Penyelidikan Kanser UK dan Jabatan Kesihatan. Satu percubaan peringkat awal adalah menguji cannabinoid sintetik dipanggil dexanabinol pada pesakit dengan kanser peringkat advanced, dan yang lain adalah mengadakan percubaan peringkat awal menguji ekstrak ganja dipanggil Sativex untuk merawat pesakit dengan tumor glioblastoma multiforme otak. 

Soalan yang tidak dijawab
Masih terdapat banyak soalan yang tidak terjawab sekitar potensi untuk menggunakan cannabinoids untuk merawat kanser.
Botol antik ekstrak ganja. 
Isu yang paling besar adalah bahawa tidak ada bukti yang cukup untuk menunjukkan bahawa ia boleh merawat kanser pada orang, walaupun penyelidikan masih berterusan di seluruh dunia.
Dan ia masih tidak jelas jenis cannabinoid manakah - sama ada semula jadi atau sintetik - mungkin paling berkesan, apakah jenis dos yang mungkin diperlukan, atau jenis kanser yang mungkin bertindak balas terbaik kepadanya. Setakat ini telah ada keputusan menarik daripada eksperimen makmal terhadap kanser prostat, payudara, paru-paru, kulit, tulang dan kanser pankreas, tumor glioma otak dan limfoma. Tetapi mesej yang disampaikan adalah cannabinoids berbeza menunjukkan kesan yang berbeza pada jenis kanser yang berbeza , maka ianya bukanlah satu ubat bagi rawatan yang bersifat 'universal'.
Kebanyakan kajian telah memberi tumpuan kepada THC, yang diperolehi secara semula jadi dalam tumbuh-tumbuhan ganja, tetapi penyelidik telah mendapati bahawa cannabinoids berbeza seolah-olah lebih baik atau lebih teruk lagi terhadap sel-sel kanser berbeza. Eksperimen makmal telah menampakkan kejayaan dengan THC pada sel-sel tumor otak dan kanser prostat, manakala CBD dilihat bertindak lebih baik pada sel-sel kanser payudara.
Kemudian ada masalah kesan psikoaktif THC, terutamanya pada dos yang tinggi, walaupun ini boleh terlawan dengan memberi bersama-sama dengan CBD. Disebabkan masalah ini, cannabinoids sintetik yang tidak mempunyai kesan-kesan ini mungkin lebih berguna dalam jangka masa panjang.
Terdapat juga soalan utama cara terbaik untuk benar-benar menghantar dadah berkenaan ke tumor. Kerana keadaam kimianya, cannabinoids tidak larut dengan mudah dalam air dan tidak melakukan perjalanan jauh dalam tisu. Ini menjadikan ia sukar untuk menghantar ia jauh ke dalam tumor, atau bahkan hanya menghantar ia ke dalam saluran darah dalam dos yang tinggi secara konsisten untuk memperlihatkan kesan.
Ujian klinikal yang diketuai oleh Dr Guzman di Sepanyol yang terlibat secara langsung menyuntik cannabinoids ke dalam otak pesakit melalui satu tiub yang kecil. Ini bukan satu kaedah yang ideal kerana ia sangat invasif dan membawa risiko jangkitan, oleh sebab itu penyelidik sedang mengkaji kaedah penghantaran yang lain seperti tablet, suntikan minyak, semburan mulut atau mungkin mikrosfera .
Kita juga tidak tahu sama ada cannabinoids akan membantu untuk meningkatkan atau mengatasi kesan-kesan kemoterapi, dan tidak juga mengetahui gabungan ubat-ubatan manakah mungkin baik untuk dicuba. Dan pada masa ini tiada penanda biologi untuk membantu doktor mengenal pasti siapa yang mungkin mendapat manfaat daripada cannabinoids dan siapa yang tidak - diingatkan bahawa seorang pesakit dalam kajian tumor otak tadi gagal untuk bertindak balas sama sekali terhadap THC.
Kesemua isu ini bukan penentu kepada penggunaan ganja dalam perubatan, tetapi ianya perlu dijawab sekiranya ada harapan untuk menggunakan cannabinoids secara berkesan dan selamat bagi merawat pesakit kanser pada masa akan datang.
Perlu untuk diingati bahawa terdapat beratus-ratus potensi ubat kanser yang sedang dibangunkan dan diuji di universiti, makmal kebajikan dan industri di seluruh dunia - cannabinoids hanyalah sebahagian kecil daripada gambaran yang lebih luas.
Kebanyakan ubat ini tidak akan sampai ke klinik untuk digunakan merawat pesakit atas pelbagai besar sebab termasuk keracunan, kekurangan keberkesanan, kesan sampingan yang tidak boleh diterima, atau kesukaran untuk menyampaikan ubat ke tumor.
Jika cannabinoids bakal digunakan dalam penggunaan klinikal, mereka perlu untuk mengatasi isu-isu ini dan membuktikan bahawa ia mempunyai kelebihan berbanding rawatan kanser yang sedia ada.
Bolehkah ganja menghalang atau menyebabkan kanser?
Jadi itulah secara ringkas penggunaan cannabinoids bagi merawat kanser. Tetapi bolehkah ia menghentikan penyakit itu daripada berlaku? Atau adakah ia boleh memainkan peranan dalam menyebabkan kanser?
Terdapat  kontroversi sekitar risiko kesihatan penggunaan ganja
Dalam eksperimen dengan tikus, haiwan diberi dos yang sangat tinggi THC tulen menunjukkan ia mempunyai risiko yang lebih rendah untuk mendapat kanser, dan terdapat beberapa kajian menunjukkan bahawa endocannabinoids (cannabinoids dihasilkan oleh badan) boleh menyekat pertumbuhan tumor . Tetapi tidak ada bukti saintifik yang kukuh pada masa ini untuk menunjukkan bahawa cannabinoids atau ganja boleh mengurangkan risiko kanser.
Apabila membincangkan sama ada ganja boleh menyebabkan kanser, bukti-bukti lebih kabur. Ini adalah kerana kebanyakan orang yang menggunakan ganja secara merokok akan mencampur ia dengan tembakau, bahan yang pasti boleh menyebabkan kanser.
Isu kompleks berkenaan baru-baru ini menjadi berita utama apabila British Lung Foundation mengeluarkan satu kajian menunjukkan bahawa risiko kanser disebabkan ganja telah dipandang ringan, walaupun ianya dipersoalkan oleh beberapa pakar termasuk Profesor David Nutt .
Bagaimana pula mengawal gejala kanser seperti sakit atau kesakitan?
Walaupun terdapat kekurangan data yang menunjukkan bahawa cannabinoids berkesan dalam merawat kanser, terdapat bukti bahawa molekul ini boleh memberi manfaat dengan cara yang lain.
Seawal tahun 1980-an, ubat-ubatan berasaskan cannabinoid-- termasuk dronabinol (sintetik THC) dan nabilone - telah digunakan untuk membantu mengurangkan rasa loya dan muntah-muntah yang disebabkan oleh kemoterapi. Tetapi kini terdapat alternatif yang lebih selamat dan lebih berkesan dan cannabinoids cenderung untuk hanya digunakan di mana pendekatan yang lain gagal.
Di sesetengah bahagian di dunia - termasuk Belanda - kegunaan perubatan ganja telah disahkan untuk kegunaan paliatif (melegakan kesakitan dan gejala-gejala), yang termasuk sakit kanser. Sebagai contoh, pesakit boleh mendapatkan ganja gred perubatan  standard daripada doktor mereka, dan ganja perubatan terdapat di kebanyakan negeri di Amerika Syarikat .
Tetapi salah satu masalah menggunakan ganja herba adalah mengenai dos - merokok atau mengambil dalam bentuk teh sering menyediakan dos yang berubah-ubah, yang boleh membuatkan ia sukar bagi pesakit untuk memantau pengambilannya. Penyelidik perlu beralih kepada kaedah dos alternatif, seperti semburan mulut, yang menyampaikan dos yang boleh dipercayai dan dikawal selia.
Ujian klinikal besar-besaran sedang berjalan dalam ujian di UK sama ada menggunakan semburan mulut dipanggil Sativex (nabiximols) - gred farmaseutikal ekstrak ganja tulen mengandungi THC dan CDB - boleh membantu untuk mengawal kesakitan kanser teruk yang tidak bertindak balas terhadap ubat lain.
Mungkin terdapat potensi untuk penggunaan cannabinoids dalam memerangi hilang selera makan dan membuang air dialami oleh sesetengah orang dengan kanser, walaupun percubaan klinikal membandingkan selera dalam kumpulan pesakit kanser diberi ekstrak ganja, THC dan plasebo tidak menemui perbezaan antara rawatan berkenaan.
Apakah Cancer Research UK mengkaji tentang cannabinoids?
Kita mahu melihat rawatan selamat, boleh dipercayai dan berkesan menjadi tersedia untuk pesakit secepat mungkin. Kami tidak menerima pembiayaan kerajaan untuk penyelidikan kami, dan ia adalah semua dibayar oleh kemurahan hati orang ramai. 
Kerana batasan ini, kita hanya boleh membiayai cadangan penyelidikan yang terbaik yang datang kepada kita yang akan memberi manfaat kepada orang-orang menghidap kanser. Kami telah sebelum ini menulis dengan mendalam mengenai bagaimana kami membiayai projek-projek penyelidikan.
Cancer Research UK telah membiayai penyelidikan cannabinoids, terutamanya kerja-kerja Profesor Chris Paraskeva di Bristol menyiasat sifat-sifat cannabinoids sebagai sebahagian daripada penyelidikan ke dalam pencegahan dan rawatan kanser usus. Beliau telah menerbitkan banyak kertas kerja memperincikan eksperimen makmal bagi melihat endocannabinoids serta THC, dan menulis sebuah kajian menarik melihat potensi cannabinoids untuk merawat kanser usus.
Jawatankuasa pembiayaan kami sebelum ini telah menerima aplikasi lain daripada penyelidik yang mahu menyiasat cannabinoids yang telah gagal mencapai standard kami yang tinggi untuk pembiayaan. Jika kami menerima cadangan masa hadapan yang tidak memenuhi syarat-syarat yang ketat, maka tidak ada sebab mengapa mereka tidak akan dibiayai - menganggap kami mempunyai wang untuk berbuat demikian.
Kami menyokong hanya dua ujian klinikal UK cannabinoids untuk merawat kanser melalui rangkaian nasional kami Experimental Cancer Medicine Centres , yang dibiayai oleh Cancer Research UK dan Jabatan Kesihatan. Satu adalah percubaan peringkat awal menguji cannabinoid sintetik dipanggil dexanabinol bagi orang-orang dengan kanser advanced , yang lain adalah mengadakan ujian awal peringkat ujian dadah yang dipanggil Sativex (ekstrak daripada tumbuh-tumbuhan ganja) bagi orang-orang dengan tumor glioblastoma multiforme otak .
"Ia adalah semula jadi jadi ia mesti lebih baik, bukan?"
Tidak ada keraguan bahawa dunia semula jadi adalah sumber sebatian biologi berguna . Tetapi tumbuhan keseluruhan atau organisma lain adalah campuran kompleks beratus-ratus bahan kimia (tidak semua yang boleh memberi manfaat) dan mengandungi tahap rendah atau berubah-ubah bahan aktif. Ini menjadikan ia sukar untuk menentukan dos yang tepat dan menghilangkan risiko kesan toksik sampingan.
Foxgloves -. Sumber bahan kimia perubatan berguna 
Sebagai contoh, Foxgloves (Digitalis) adalah sumber yang berguna bagi mendapatkan bahan kimia yang dipanggil cardiac glycosides, pertama kali ditulenkan/diekstrak pada tahun 1785 - tarikh yang secara meluas dianggap sebagai permulaan ubat berasaskan dadah moden. Ubat-ubat ini kini digunakan untuk merawat beribu-ribu orang di seluruh dunia dengan kegagalan jantung dan masalah jantung yang lain. Tetapi seluruh tanaman itu sendiri adalah sangat toksik, dan sekiranya dimakan walaupun hanya sedikit, ianya boleh membunuh.
Sebagai contoh yang lain, walaupun antibiotik penisilin pertama kali ditemui pada kulat, ia tidak bermakna bahawa seseorang perlu mengunyah kulat apabila mengalami jangkitan. Malah, kuasa menewaskan kuman yang ada pada penisilin 'semula jadi' adalah terhad kepada julat bakteria yang agak kecil, dan ahli kimia telah kemudiannya membangunkan pelbagai antibiotik yang lebih luas dalam menyelamatkan nyawa berdasarkan struktur ubat berkenaan.
Aspirin adalah satu lagi dadah lama, pertama kali ditemui dalam bentuk asid salisilik dalam kulit pokok willow putih. Tetapi kimia semula jadi yang wujud ini menyebabkan kerengsaan perut yang teruk, yang membawa kepada syarikat Jerman Bayer membangunkan versi alternatif - asid acetylsalicylic - yang lebih lembut kepada perut. Sekarang Aspirin boleh dikatakan salah satu ubat yang paling berjaya sepanjang masa, dan masih dalam kajian untuk potensinya dalam mencegah atau merawat kanser .
Banyak ubat kanser yang kuat juga telah dibangunkan dengan cara ini - menulenkan sebatian semula jadi kemudian meningkatkan dan mengujinya untuk mewujudkan ubat bermanfaat - termasuk taxol (asalnya dari daun yew); vincristine dan vinblastine (dari periwinkles rosy); camptothecin (dari China Xi Shu pokok); colchicine (dari crocuses); dan etoposide (dari May Apple). Dan kami baru-baru ini menulis tentang ujian klinikal yang dijalankan oleh saintis untuk menguji sama ada curcumin, sejenis bahan kimia yang ditapis dari rempah kari kunyit, boleh membantu merawat pesakit kanser usus advance.
Tetapi perlu diulang sekali lagi, hakikat bahawa ubat-ubatan ini ditulenkan dalam, dos yang tinggi dan terkawal boleh merawat kanser tidak bermakna bahawa tumbuhan asalnya akan mempunyai kesan yang sama. Jadi walaupun ganja mengandungi cannabinoids tertentu, ia tidak secara automatik menyatakan ganja itu dengan sendiri boleh merawat kanser.
Seperti yang kita katakan di atas, tidak ada bukti yang baik bahawa cannabinoids semula jadi, pada dos yang hadir dalam persediaan ganja mudah, boleh merawat kanser pada pesakit. Ia juga adalah benar-benar tidak diketahui sama ada mungkin ada bahan kimia lain dalam ekstrak ganja 'jalanan' yang boleh menjadi bahaya kepada pesakit atau menggalakkan lagi pertumbuhan tumor.
"Adakah anda melihat video ini? Lelaki ini mengatakan ganja menyembuhkan kanser! "
Terdapat kelompok yang muncul berterusan berhujah di internet bahawa ganja boleh menyembuhkan kanser. Sebagai contoh, terdapat banyak video dan anekdot yang tidak disahkan mendakwa bahawa ada orang yang telah sembuh sepenuhnya daripada kanser dengan derivatif ganja, hem / minyak kanabis atau ganja lain.
Video YouTube bukan bukti saintifik.
Walaupun apa yang penyokong sumber ini akui, video dan cerita bukan bukti saintifik untuk melihat keberkesanan rawatan kanser. Pengakuan yang luar biasa memerlukan bukti yang luar biasa - video YouTube adalah bukan bukti saintifik, dan kami tidak yakin dengan ia.
Berdasarkan hujah-hujah yang dibentangkan pada laman web sebegini, ia adalah mustahil untuk mengenalpasti sama ada pesakit-pesakit ini telah 'sembuh' dengan ganja atau tidak. Kita tidak tahu tentang diagnosis perubatan mereka, peringkat penyakit atau keadaan mereka. Kita tidak tahu apa rawatan lain yang mereka terima. Kita tidak tahu tentang komposisi kimia rawatan yang mereka dapat. Dan kita hanya mendengar tentang kisah-kisah kejayaan - bagaimana pula dengan orang yang telah mencuba ganja dan tidak berjaya sembuh? Orang yang membuat dakwaan-dakwaan berani tentang ganja hanya mengambil kes-kes yang terbaik, tanpa membentangkan gambaran penuh.
Ini menekankan kepentingan data penerbitan dari kajian makmal saintifik yang ketat dan ujian klinikal. Pertama kerana menjalankan kajian klinikal yang betul membolehkan penyelidik untuk membuktikan bahawa bakal rawatan kanser adalah selamat dan berkesan. Dan kedua kerana dengan menerbitkan data ini membolehkan doktor di seluruh dunia menilai sendiri dan menggunakannya untuk manfaat pesakit mereka.
Ini adalah standard di mana semua rawatan kanser diadakan, dan cannabinoids juga perlu ada standard berkenaan. Anekdot Internet dan video tidak membuktikan apa-apa dan tidak memberikan manfaat ada sesiapa - kita perlu penyelidikan yang sahih dan saintifik (seperti yang dibincangkan di atas).
"Ini semua adalah satu konspirasi besar - anda tidak mahu orang ramai untuk sembuh!"
Seperti yang kami katakan sebelum ini, tuduhan bahawa kami adalah sebahagian daripada konspirasi global untuk menutup penawar kanser adalah seperti tidak masuk akal dan menyakitkan hati. Bukan sahaja untuk beribu-ribu saintis kami, doktor dan jururawat yang bekerja keras untuk mencari rawatan yang lebih berkesan untuk penyakit mencabar dipanggil kanser, tetapi juga beratus-ratus beribu-ribu orang di UK dan di luar yang menyokong kerja-kerja menyelamatkan nyawa ini melalui sumbangan ikhlas wang, tenaga dan masa.
Matlamat kami adalah untuk mengalahkan kanser melalui penyelidikan
Matlamat kami adalah untuk mengalahkan kanser, dan kami percaya bahawa cara terbaik untuk melakukan ini melalui penyelidikan saintifik yang ketat bertujuan untuk memahami kanser pada peringkat biologi, dan memikirkan cara bagaimana untuk mencegah, mengesan dan merawat dengan lebih berkesan. Pendekatan ini telah membantu mengubah wajah pencegahan kanser, diagnosis, rawatan, yang membawa kepada peningkatan sekali ganda kadar kelangsungan hidup lebih 40 tahun yang lalu .
Sebagai sebuah organisasi yang berasaskan penyelidikan, kita mahu melihat bukti saintifik dipercayai untuk menyokong tuntutan dibuat kira-kira apa-apa rawatan kanser, sama ada konvensional atau alternatif.Tuntutan dibuat terhadap banyak terapi alternatif kanser masih memerlukan bukti yang kukuh untuk menyokong ia, dan ia seringkali 'penawar ajaib' ini tidak berkesan apabila ianya diuji.
Ini tidak bermakna ada konspirasi untuk menghalang "Penyembuh Sebenar Kanser" - ia bermakna bahawa doktor dan penyelidik ingin melihat bukti kukuh bahawa dakwaan yang dibuat oleh orang-orang menjajakan rawatan ini adalah benar.
Ini adalah penting kerana nyawa menjadi pertaruhan. Sesetengah orang mungkin berfikir bahawa pesakit kanser tidak akan ada apa kerugian dengan mencuba rawatan alternatif, namun ada risiko besar.
"Apa salahnya? Tak rugi mencuba. "
Jika seseorang memilih untuk menolak rawatan kanser konvensional untuk memilih rawatan alternatif yang belum terbukti, termasuk ganja, mereka mungkin ketinggalan rawatan yang boleh menyelamatkan atau memanjangkan hayat mereka. Mereka juga boleh ketinggalan rawatan bagi mengawal kesakitan dan penderitaan mereka, atau peluang untuk menghabiskan masa berharga dengan orang yang tersayang.
Tambahan pula, kebanyakan terapi terbukti datang pada harga yang tinggi, dan tidak dilindungi oleh insurans perubatan. Dalam kes paling teruk, terapi alternatif mungkin juga mempercepatkan kematian. Ganja juga dadah haram (kelas B) di UK.
Walaupun abad ujian pada manusia memberitahu kita bahawa cannabinoids semula jadi yang berlaku pada umumnya selamat, ia tidak datang tanpa risiko. Ia boleh meningkatkan kadar jantung, yang boleh menyebabkan masalah kepada pesakit yang mempunyai masalah jantung yang sedia ada atau yang tidak dikenal pasti. Ia juga boleh bertindakbalas dengan ubat-ubatan lain dalam badan, termasuk antidepresan dan antihistamin. Dan ia juga boleh menjejaskan bagaimana badan manusia memproses ubat kemoterapi tertentu, yang boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius.
Terdapat juga kes yang dilaporkan di mana seorang pesakit kanser paru-paru di Belanda mengambil ekstrak ganja yang telah dibeli dari sumber jalanan. Dalam masa beberapa jam dia dimasukkan ke hospital dalam keadaan koma. Ini menunjukkan risiko mengambil ekstrak ganja 'jalanan' dengan kepekatan yang tidak diketahui dan kualiti yang tidak terkawal, dan menyerlahkan keperluan untuk penyelidikan yang teliti mengenai cara terbaik untuk menggunakan cannabinoids untuk merawat pesakit.
Tambahan pula, terdapat risiko lain yang berkaitan dengan menggunakan pasaran gelap atau persediaan buatan ganja, terutamanya cannabis oil. Sebagai contoh, mungkin ada bahan kimia toksik dari pelarut yang digunakan dalam proses penyediaan . Terdapat juga risiko bahawa racun perosak yang terdapat dalam tanaman ganja boleh menjadi pekat dalam persediaan ini - kajian terkini dari California menunjukkan kadar yang tinggi bahan cemar terdapat dalam sampel daripada pelbagai sumber yang berlainan.
Akhir sekali, kami juga sedar penipuan internet oleh orang yang menawarkan untuk menjual persediaan ganja . Serta risiko mendapat sesuatu bahan yang tidak diketahui kandungan kimianya atau ciri-ciri perubatan dan keberkesanannya, terdapat peluang yang kuat untuk tidak memperolehi apa-apa hasil. Kami juga menyedari bahawa penipu menipu pesakit kanser dan keluarga mereka untuk menyerahkan wang untuk "cannabis oil", namun tidak menerima apa-apa selepas membuat bayaran. Beberapa penipu ini menggunakan alamat e-mel ukcancerresearchcentre@gmail.com dan mendakwa berpusat di 407 St John Street, yang merupakan alamat pejabat London kami. Ini adalah satu penipuan, dan tidak ada kena mengena dengan Penyelidikan Kanser UK atau pekerja kami. Jika anda percaya anda telah menjadi mangsa penipuan ini, sila hubungi pihak polis. 
Ia adalah suatu perkara yang menyedihkan bahawa walaupun kemajuan besar telah dibuat sejak beberapa tahun kebelakangan ini , beribu-ribu orang di UK kehilangan nyawa mereka kepada kanser setiap tahun - satu keadaan yang kita segera mahu ubah melalui penyelidikan. Tetapi apabila rawatan konvensional gagal, terdapat sedikit peluang bahawa beralih kepada alternatif disebut-sebut di internet akan menyediakan penawar.
Dalam keadaan ini, kami mengesyorkan bahawa pesakit kanser berbincang dengan doktor mereka mengenai ujian klinikal supaya dapat mereka sertai, memberikan mereka akses kepada ubat-ubatan baru dan menyediakan data-data penting yang akan membantu pesakit lain pada masa akan datang.
"Syarikat Pharma tidak boleh mempatenkannya jadi mereka tidak berminat."
Sesetengah orang berpendapat bahawa potensi cannabinoids sedang diabaikan oleh syarikat-syarikat farmaseutikal, kerana mereka tidak boleh paten bahan kimia yang berlaku dalam tumbuhan ganja. Tetapi syarikat-syarikat farmaseutikal tidak bodoh, dan mereka cepat untuk melompat ke jalan yang menjanjikan terapi berkesan.
Seperti yang kami telah tunjukkan, terdapat beratus-ratus penyelidik di seluruh dunia sedang mengkaji tentang cannabinoids, sama ada oleh institusi swasta dan awam. Dan terdapat banyak cara bahawa sebatian ini boleh dipatenkan - sebagai contoh, dengan membangunkan sebatian sintetik lebih berkesan atau cara yang lebih baik untuk membebaskan ia.
Sebaliknya pula, orang lain berhujah bahawa pesakit perlu dirawat dengan ganja 'jalanan' atau persediaan tempatan, dan penyelidikan yang dilakukan oleh syarikat-syarikat dan organisasi lain adalah semata-mata untuk mendapatkan keuntungan dan menghalang pesakit dari mengakses "penawar" tersebut. Ini juga merupakan hujah yang palsu dan mengelirukan, seakan-akan menunjukkan bahawa pesakit dalam kesakitan perlu membeli heroin atau tumbuh popi candu bukannya dipreskripsikan morfin oleh doktor.
Cara terbaik untuk memastikan bahawa cannabinoids dapat dimanfaatkan - sama ada semula jadi atau sintetik - dibawa kepada pesakit adalah melalui penyelidikan yang betul menggunakan kawalan kualiti, selamat, sah disisi undang-undang, persediaan gred farmaseutikal yang mengandungi dos yang diketahui.
Untuk melakukan ini memerlukan masa, tenaga dan wang, yang boleh datang daripada syarikat-syarikat atau organisasi bebas seperti badan amal atau kerajaan. Dan, akhirnya, pelaburan ini perlu dibayar balik oleh jualan ubat baru yang selamat dan berkesan.
Kami juga sedar isu-isu berkaitan harga ubat dan ketersediaan - sebagai contoh, keadaan baru-baru ini dengan Abiraterone dan vemurafenib - dan kita mendesak untuk syarikat-syarikat untuk membuat rawatan baru yang tersedia pada harga yang berpatutan. Kami juga berharap bahawa jika ada cannabinoids menunjukkan ia selamat dan cukup berkesan untuk sampai ke klinik, ia akan boleh didapati pada harga yang berpatutan untuk semua pesakit yang mungkin mendapat manfaat daripadanya.
"Mengapa kamu tidak berkempen untuk ganja dihalalkan di sisi undang-undang?"
Pada masa kini, ganja adalah diklasifikasikan sebagai dadah kelas B di UK , yang bermaksud bahawa ia adalah haram untuk memiliki atau membekalkannya.
Ia bukan untuk Cancer Research UK  untuk mengulas mengenai status undang-undang ganja, penggunaan atau penyalahgunaan sebagai dadah rekreasi, atau kegunaan perubatan dalam apa-apa penyakit lain. Tetapi kami menyokong penyelidikan saintifik yang dijalankan dengan baik yang boleh memberi manfaat kepada pesakit kanser.
Rumusan
Pada masa ini, masih belum mencukupi untuk membuktikan bahawa cannabinoids - sama ada semula jadi atau sintetik - berkesan untuk merawat kanser pada pesakit, walaupun penyelidikan sedang giat dijalankan. Dan pastinya tiada bukti bahawa ganja 'jalanan' boleh merawat kanser.
Sebagai sebuah organisasi yang berasaskan penyelidikan, kami terus melihat kemajuan saintis di seluruh dunia untuk kemajuan yang boleh memberi manfaat kepada orang-orang dengan kanser. Dan walaupun penyelidikan cannabinoid adalah jalan yang menarik, ia pasti bukan satu-satunya .

Rujukan dan bacaan lanjut:
·         CancerHelp UK – Does smoking cannabis cause cancer?
·         CancerHelp UK – Is cannabis a treatment for brain tumours?
·         CancerHelp UK – Two trials of Sativex for cancer-related pain
·         National Cancer Institute (US) – Information about cannabis and cannabinoids for cancer patients
·     National Cancer Institute (US) – Information about cannabis and cannabinoids for health professionals
·         Velasco, G., Sánchez, C. & Guzmán, M. (2012). Towards the use of cannabinoids as antitumour agents, Nature Reviews Cancer, 12 (6) 444. DOI: 10.1038/nrc3247
·         Sarfaraz, S. et al (2008). Cannabinoids for Cancer Treatment: Progress and Promise, Cancer Research, 68 (2) 342. DOI: 10.1158/0008-5472.CAN-07-2785
·         Guindon, J. & Hohmann, A.G. (2011). The endocannabinoid system and cancer: therapeutic implication, British Journal of Pharmacology, 163 (7) 1463. DOI: 10.1111/j.1476-5381.2011.01327.x
·         Engels, F.K. et al (2007). Medicinal cannabis in oncology, European Journal of Cancer, 43 (18) 2644. DOI: 10.1016/j.ejca.2007.09.010
·         Cannabinoids in the treatment of chemotherapy-induced nausea and vomiting – Todaro (2012) Journal of the National Comprehensive Cancer Network
·         Bowles, D.W. et al (2012). The intersection between cannabis and cancer in the United States,Critical Reviews in Oncology/Hematology, 83 (1) 10. DOI: 10.1016/j.critrevonc.2011.09.008
·         Hall, W., Christie, M. & Currow, D. (2005). Cannabinoids and cancer: causation, remediation, and palliation, The Lancet Oncology, 6 (1) 42. DOI: 10.1016/S1470-2045(04)01711-5.

·         Why anti-cancer properties in cannabis must be investigated, Wai Liu, The Conversation

Comments

Anonymous said…
Saya Rose Gunter dari Amerika Syarikat, saya telah didiagnosis kanser paru-paru 6 bulan yang lalu, saya bimbang mencari penawar. i datang berhubung dengan e-mel Rick Simpson di Ricksimpsonmedicaloil@outlook.com, yang i dibeli ini 60 gram minyak ganja dari 3 hari kemudian minyak Telah Dihantar ke alamat rumah saya. i Mengambil selon dos yang ditetapkan oleh Rick Simpson. Dalam tempoh 7 hari i jaga Sesetengah Perubahan dan i menyentuh _him_ lagi, Dia Dinasihatkan kepada saya secara berterusan selama 8 minggu kerana dia ditetapkan, saya lakukan, tidak mencapai kira-kira 7 minggu, i dihubungi Dr. saya untuk ujian, i terkejut mendengar Dr saya mengatakan i am sekarang kanser per a.Semua syukur kepada Allah dan Rick Simpson yang sembuh kanser paru-paru saya dengan minyak ganja perubatan.
Dora said…
Alhamdulillah semoga atas bantuan ki witjaksono terbalaskan melebihi rasa syukur kami saat ini karna bantuan aki sangat berarti bagi keluarga kami di saat kesusahan dengan menanggun 9 anak,kami berprofesi penjual ikan di pasar hutang saya menunpuk di mana-mana sempat terpikir untuk jadikan anak bekerja tki karna keadaan begitu mendesak tapi salah satu anak saya melihat adanya program pesugihan dana gaib tanpa tumbal kami lansung kuatkan niat,Awalnya suami saya meragukan program ini dan melarang untuk mencobanya tapi dari yg saya lihat program ini bergransi hukum,Saya pun tetap menjelaskan suami sampai dia ikut yakin dan alhamdulillah dalam proses 1 hari 1 malam kami bisa menbuktikan bantuan aki melalui dana gaib tanpa tumbal,Bagi saudara-saudaraku yg butuh pertolongan
silahkan hubungi
Ki Witjaksono di:0852-2223-1459
selengkapnya klik-> PESUGIHAN TANPA TUBAL
Anonymous said…
Suami saya didiagnosis dengan tumor otak pada bulan Mac 2017 dan sejak itu kami telah melakukan kemoterapi sebanyak 3 kali tetapi kanser berada di belakang. Beberapa bulan sebelum ini, saya mendengar tentang minyak kanabis dan kesan penyembuhannya dihubungi melalui e-mel di: Ricksimpsoncannabishemoil@gmail.com dan suami saya memulakan rawatan dengan segera dengan minyak kanabis, selepas menggunakan minyak kanabis untuk rawatan pada masa yang ditetapkan oleh Rick , Dia telah sembuh sepenuhnya dan seperti yang saya tulis sekarang, lelaki saya boleh berjalan di sekitar rumah tanpa sokongan mana-mana orang dan keluar bila-bila masa yang dia pilih.

Salam,
Ruth Murray

Popular posts from this blog

Pusat Pemulihan Dadah Swasta atau Persendirian di Malaysia

PRINSIP 12 LANGKAH

TC di PUSPEN