MENGATASI TRIGGER

Bagi mengatasi keinginan terhadap dadah atau trigger, cara yang terbaik yang boleh dilakukan adalah dengan mengalihkan pemikiran kepada perkara lain. Di sini saya masukkan empat teknik mudah bagi mengatasi trigger iaitu menggunakan teknik "Thought Stopping";



HUBUNGI SESEORANG
Bercakap dengan orang lain membolehkan seseorang itu ‘mendengar’ proses pemikiran mereka. Mereka yang berada didalam pemulihan seharusnya membawa bersama nombor telefon individu yang menyokong mereka termasuklah nombor telefon ahli keluarga sekiranya sokongan diperlukan.


RELAKSASI
Tarik nafas dalam-dalam (memenuhi paru-paru dengan udara) dan perlahan-lahan lepaskan nafas. Ulang proses ini sebanyak tiga kali dan rehatkan badan untuk beberapa minit. Proses ini boleh diulangi apabila perasaan itu kembali.


MERENTAP GELANG GETAH
Apabila keinginan atau fikiran untuk menggunakan dadah muncul, rentap gelang getah dengan kuat dan laungkan perkatan ’’TIDAK“ (kuat atau perlahan terpulang pada keadaan) terhadap dadah atau alkohol. Teknik ini akan lebih berjaya jika seseorang itu membiarkan sahaja gelung getah berada dipergelangan tangan pada bila-bila masa.

VISUALISASI
Bayangkan anda menekan butang OFF apabila anda terfikir untuk mengambil dadah bagi menghentikan pemikiran tentang dadah atau alkohol


Comments

Popular posts from this blog

Pusat Pemulihan Dadah Swasta atau Persendirian di Malaysia

PRINSIP 12 LANGKAH

TC di PUSPEN